HIRDETÉS

2013. február 21., csütörtök

A mozgásfejlődés menete


Fontos, hogy minden gyermek a saját ütemében fejlődjön, és ne maradjanak ki az egyes lépcsőfokok a mozgásfejlődésben. Sok baba gyorsan végigmegy az egyes fázisokon, a kúszást 1-2 mászó mozdulat követi, majd feláll és az sokkal jobban tetszik neki, ezért azt gyakorolja inkább. Ha már elkezd kúszni, a baba önmagát fejleszti a folytonos mozgással. Fejlődik izomzata és idegrendszere az újabb mozgásfajták elsajátítására. Az egyes mozgásformák menetrendszerű elsajátítása hozzájárul, hogy később ne legyenek tanulási nehézségei.
 
Fotó: dreamstimefree
Születéskor a babákra reflexszerű és kapálódzó mozgások a jellemzőek.
  1. hónap
Kezével, lábával kapálódzik, kezét ökölbe szorítja.
A fejét a fényre, hangra odafordítja, és 1-2 másodpercig már megtartani is képes.
  1. hónap
Követni tudja a mozgó tárgyakat a szemével, megmarkol játékokat, az ujjunkat, és képes fekvésből ülő helyzetbe. Kialakulnak a reflexmozgások.
  1. hónap
Hason fekvésben már képes a fejét megemelni. Tárgyakért odanyúl, és képes megfogni. Ha felemelik a babát testtartásával segít, de a fejét még nem tartja stabilan.
Fotó: dreamstimefree


  1. hónap
Hátáról átfordul a hasára. Határozottan nyúl a tárgyakért.  Játszik a kezével, nézelődik. Ha felemelik, fejét már tartja. Jobbra-balra forgatja a fejét.
  1. hónap
 Ide-oda rakosgatja a játékokat. Megtámasztva meg tud ülni. Hasonfekvő helyzetben karjára támaszkodva, mellkasát felemeli. Hátról hasra fordul. A látott tárgyat két kézzel megragadja, és 30-40 mp-ig tartja. Kis tárgyat felemel.

Fotó: dreamstimefree

  1. hónap
Megkezdődik a helyváltoztatás. A legtöbb csecsemő hasról hátra és hátról hasra fordul, lábujját a szájába veszi.  Az első kúszómozdulatokat gyakorolja. Gyakori, hogy ez csak hátrafelé vagy körbe-körbe sikerül, de pár hét gyakorlatozás után már kommandós stílusban közlekedik. Egyes gyerekek a kúszás helyett az oldalra fordulás tudományát fejlesztik profi szintre és gurulva közlekednek, mások az első kúszómozdulatok után rögtön áttérnek a mászás gyakorlására. Két tárgyat kézben tart. A tárgyat egyik kezéből a másikba átteszi.
  1. hónap
Egyedül ül, kezével megtartja magát. A legtöbb baba még csak körbe-körbe kúszik, vagy gurul, az ügyesebbek már előrefelé is haladnak. Olykor négykézláb állásba is feltornássza magát, de mászni csak a nagyon ügyes babák kezdenek még ebben a korban
  1. hónap
A legtöbben még kúsznak, ellentétes kéz-láb használat, de az ügyesek már próbálnak mászni. Négykézlábra áll és hintáztatja magát.
 
  1. hónap
Ebben a korban már mindenképpen kúszni kell, legtöbben már négykézláb állásban másznak, és van olyan, aki már fel is áll. Kezeivel ügyesen felemeli a tárgyakat.
  1. hónap
Négykézláb mászik, ebből kiül, próbálgat felállni, rugózik.
  1. hónap
Feláll, néha sikerül egy-két másodpercig kapaszkodás nélkül megállni. Kapaszkodva képes járni a bútorok mellett. Lépcsőn négykézláb fel-le tud menni, kanapéról le és fel tud mászni.
  1. hónap
Kapaszkodás nélkül már fel tudnak állni, és már el is indulhatnak egyedül.  A kicsik előszeretettel kapaszkodnak valami tologatható játékba és így sétálnak. Önállóan áll, oldalra lépeget, leejtett játékért lehajol és felveszi, közben kapaszkodik. Labdát gurít, cipőjét lehúzza.
  1. hónap
A legtöbb csecsemő ekkor teszi első önálló lépteiket. A baba léptei picik és bizonytalanok, a kezével próbálja tartani az egyensúlyát. A járás minden babánál máskor kezdődik el, az első önálló lépések megtétele akár 18 hónapos korig várathat magára. Széket tologat, kapaszkodás nélkül áll, esetleg leguggol, tárgyakat egymásba rak, tornyot épít.
 
Fotó: dreamstimefree


18-24.hónap
Guggolva játszik, ha elesik feláll. Széles alapú járás. Labdát dob, cipőjét kifűzi. Fel-le mászik magasabb tárgyakra, lépcsőn kézen fogva közlekedik, kialakul a biztos járás.

24 -36. hónap
A gyerekek már futnak, egyre ügyesebbek, lépcsőznek, különböző akadályokat leküzdenek, ugranak, tárgyak alatt átbújnak, vagy azokra felmásznak.


Ha a baba fejlődése nagyon elmarad a felsoroltaktól, vagy kóros elváltozást mutat, ne gondoljuk, hogy majd „kinövi” a gyermek. Forduljunk szakemberhez, mert ha nem akkor rögtön fogjuk észlelni a lemaradást, az iskolában biztos, hogy tanulási nehézsége adódhat.
Egyéni mozgásterápiával, tornával elkerülhető az iskolai tanulási nehézségek kialakulása.
 

Tibay Judit
mozgásfejlesztő pedagógus / Biatorbágy
Egyéni felmérésre jelentkezés: 06-20/910-6685

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése